top of page
Sök
  • Julia Byström, Emilia Falk, Anna Wängberg

Läs reserapporten från vårens Mexicoresa!

30/3: Första resdagen! Vår första anhalt på resan var Amsterdam där vi senare tog ett flyg

vidare till Mexico city. Med oss under resan hade vi över 30 banankartonger med ca 250 par

glasögon i varje kartong, vilket tullen i Mexiko city inte uppskattade. Efter en över tre timmar

lång väntan fast i tullen slutade det med att en hög bot betalades och vi alla fick springa det

snabbaste vi kunde för att hinna med flyget till Villahermosa. Med andan i halsen kom vi alla

fram till en stängd gate och första natten spenderades därför på Mexiko citys flygplats med

en härlig blandning av mexikansk folkmusik och lite opera som spelades på närliggande

restauranger.

31/3: Efter några timmars sömn på flygplatsen var det dags för en frukost, äntligen lämnade

vi flygplatsen och gick ut för att möta morgonens matstånd och få känna luften i Mexiko.

Färskpressade juicer stora som mjölkpaket och färskt tillagade bröd och tacos välkomnade

oss in i landet. Efter att ha fått i oss den inhemska maten väntade den sista flygresan till

Villahermosa. Vi landade på flygplatsen och möttes av ett gäng taxichaufförer som

gladeligen ville hjälpa oss med alla kartonger upp på de pickups från hjälporganisationen

som hämtade oss. På vägen till vårt första hotell i Paraiso stannade vi för att köpa

kokosnötter att dricka och lyckan över att vara framme var total. Efter avlastning av all

packning och kartonger på hotellet satte vi oss på flaket på pickupen och åkte till stranden.

Det blev en kväll med badande i havet med utsikt över ojleriggar och hundratals mexikanska

familjer som spenderade söndagsmiddagen tillsammans.

1/4: Första arbetsdagen, vi var nervösa och förväntansfulla! Dagen spenderades i en kyrka

där patienterna satt och väntade på oss när vi kom, vi fick höra kyrkklockor och sång från

kyrkans församling.

Tillsammans med mexikanska tolkar från hjälporganisationen vi samarbetade med

undersökte vi 334 personer och delade ut 516 par glasögon. Vi hade tre

undersökningsstationer, en med en legitimerad optiker och två stationer där vi fyra

optikerstudenter turades om att göra undersökningar. När man inte gjorde undersökningar

var vi ca 5 personer som tillsammans hjälptes åt att leta fram glasögon som passade i styrka

och storlek till patienterna.

2/4: Andra arbetsdagen var bredvid en kyrka och denna dag var dagen av rekord! Vi

bestämde att vi skulle undersöka patienter till det inte kom fler. Det hade varit en tidig

morgon på skumpiga vägar när vi anlände till kyrkan, även här satt patienterna redo.

Eftersom dagen övergick till kväll gick även solen ned, några få glödlampor tändes upp och

de personer som hade telefonficklampa hjälpte oss att lysa på både undersökningstavlor,

glaslådor och vid glasögonutlämningen. När myggen hade festat på oss och vi hade hjälp så

många personer vi kunde hade vi slagit Vision For Alls rekord, 556 personer undersöktes

under denna dag och 946 par glasögon delades ut! Helt fantastiskt hur vårat gäng hade

samarbetat och arbetet hårt denna dag. Patienterna var otroligt tacksamma och vi fick 100%

choklad som gåva.

3/4: Tredje arbetsdagen, som alla andra arbetsdagar arbetade vi i en kyrka som öppnat sina

armar för oss. Idag besökte 384 personer oss och det delades ut 752 par glasögon. På

kvällen efter en härlig arbetsdag bjöd en av tolkarna hem oss på middag, där bjöds vi på

tacos.

4/4: Arbetsdag fyra, denna dagen startade med att vi blev bjudna på frukost hos en av

tolkarna som hade en egen restaurang där de serverade empanadas. Efter frukosten

lämnade vi Paraiso och begav oss till Cardenas och ett nytt hotell. Byn vi begav oss till för

att arbeta hette C22 och var ett fattigare ställe jämfört med de byar vi tidigare besökt. Kyrkan

vi arbetade i hade en enormt högt tak och var av metall och betong. Värmen i lokalen var

extrem men det var också värmen från de patienter i hjälpte under dagen, vi undersökte 372

personer och delade ut 604 par glasögon. Vi fick många glada leenden och mycket

tacksamhet efter som vi “vågat oss hit” till detta mer osäkra område.

5/4: Arbetsdag fem, vi undersökte 373 personer och delade ut 660 par glasögon. I denna

kyrka hade prästen ett eget rum med en hängmatta som vi så klart provade! Mexikanare är

riktiga livsnjutare, alla har en hängmatta! I slutet av dagen fick vi smaka en färsk kakaofrukt,

man slog sönder frukten och inuti fanns små kapslar av kött som smakade som mango och

inuti dem fanns kakaobönorna.

6/4: Arbetsdag nummer sex, sista arbetsdagen innan ledighet. Vägen till denna by bestod

mestadels av hål och väggupp och resan dit tog ca 2 timmar. Denna by låg i ett område som

väldigt känt för sin ananas pga av deras stora storlek och utsökta smak. När vi kom fram till

kyrkan denna dag möttes vi av glada patienter och vi satte upp våra stationer och

utlämningen inne i kyrkan. Under dagen kom det patienter ridande på hästar med sombreros

för att få sina ögon undersökta, den glädje, kärlek och tacksamhet som vi denna dag fick

uppleva var magisk. Under dagen poppade de popcorn och dofter av popcorn, varmt smör

och gödsel fyllde våra näsor. Under lunchen fick vi denna dag sitta ute i skuggan under ett

träd och äta vår mat.

7/4: Ledig dag nummer 1, några av de tidigare dagarna i cardenas hade vi ätit frukost på ett

café inne i staden och då gjort synundersökningar på personalen som jobbade där. Så

denna morgon startade med att vi åkte till cafét för att äta frukost och dela ut glasögon till

personalen där. Denna dag åkte vi från “delstaten” Tabasco till Chiapas. Längst vägen var

det stora höjdskillnader i naturen och underbara utsikter. Vi stannade i Tuxtla där vi fick åka

genom en “Canyon” som var 1000m hög över vattenytan och lika lång under vattnet.

8/4: Andra lediga dagen åkte vi till ett magiskt vackert vattenfall som heter Agua Azul. Det

var flera vattenfall efter varandra med små ”pooler” nedanför som man kunde bada i. Där

svingade vi oss i rep ut i det gröna vattnet och badade och solade. Vi stannade i området

över natten och vi fick se eldflugor för första gången som lyste fint i mörkret.

9/4: Sista lediga dagen besökte vi Mayatempel som var flera 1000 år gamla och mycket

välbevarade. Sedan åkte vi till ett annat vattenfall och badade. Detta ställe var också väldigt

vackert! Denna kväll åkte vi vidare till Palenque för att checka in på ett nytt hotell. Väl

framme i Palenque gick vi ut på marknaden och handlade både kläder och souvenirer med

oss hem till Sverige.

10/4: Efter 3 dagars ledighet och turistande kände vi oss laddade för att göra

synundersökningar igen. Den här dagen åkte vi inte så långt eftersom kyrkan låg nära vårt

hotell. Många här har petrygium, diabetes, högt blodtryck och katarakt. Detta är inte konstigt

med tanke på vad de äter. Tacos till frukost,lunch och middag med massor av coca cola till.

De flesta personer är också hyperopa. Vi gjorde 451 synundersökningar och delade ut 834

glasögon.

11/4: Idag har vi mött en kvinna som var 99 år gammal och jättepigg! Hon hade aldrig haft

glasögon tidigare och hade heller ingen katarakt. Fri visus såg hon 0,2 och efter refraktionen

blev hennes visus 0,8 med styrkorna +4,0 H/V. Hon var superglad och väldigt tacksam över

att kunna se bra igen och framförallt att kunna läsa bibeln. Vi gjorde 378 synundersökningar

och delade ut 608 glasögon.

12/4 Nästa sista dagen av synundersökningar! Det är svårt att förstå att vi snart är klara,

tiden har gått fort! Idag var det den absolut varmaste arbetsdagen. 44 grader i skuggan

under det stora plåttaket där vi höll till! Svetten rann, fläkten gjorde ingen skillnad, och framåt

eftermiddagen började humöret dippa och inte ens kaffet gjorde skillnad. Men efter lite mat, i

form av helfriterad salt och god fisk, kändes det bättre och vi körde på med undersökningar

tills det inte kom folk längre. Våra tolkar passade på att sjunga och spela lite för oss också,

väldigt trevligt med lite allsång. Bla “Guantanamera” och “La Iguana” och flera andra härliga

melodier! Efter denna dag blev det många härliga high fives, vi klarade det! Och det blev inte

sämre av att vi efteråt åkte iväg inåt skogen och badade!! (i någon slags konstgjord källa,

oklart. Men supertrevligt, lite som hela den här resan och Mexico överlag!) Helt ljuvligt svalt

vatten, barn som dykte och lekte, och alla var på bra humör igen!

13/4 Sista dagen, svårt att förstå! Tiden har gått så fort osv osv… Sista stället vi besökte låg

mitt i en stad, en stor trevlig kyrka där folk såklart satt och väntade när vi kom. För sista

gången smällde vi upp våra stationer och numera ganska lätta banankartonger och så körde

vi igång. Vi hade som vanligt många härliga människor på besök, en del kunde vi hjälpa lätt,

andra inte alls, men de flesta kunde få det lite bättre med synen. Idag hade vi lite samarbete

med en optiker i staden, så hade vi inte rätt styrkor fick patienten i fråga en tom båge och

kunde gå iväg och göra en undersökning där istället. Väldigt smidigt. Idag fick vi åka iväg till

prästens hus och familj för att äta lunch, det blev den friterade fisken ännu en gång,

självklart med tortillabröd, lime och massor med koriander till! Och en grön juice som vi aldrig

riktigt förstod vad den var gjord på. På gården utanför huset hade de grillkök och bredvid i en

liten inhägnad bodde små griskultingar och papegojor i burar. Idag när vi gjorde

synundersökningar så kände vi oss alla helt bekväma med att jobba själva och prata

spanska, i många fall gick det till och med bättre då än att ha tolk! Och det var kul att få mer

kontakt med den man undersökte. Roligare för alla inblandade helt enkelt! Totalt under vår

resa utförde vi 3792 synundersökningar och delade ut 6479 par glasögon.

På eftermiddagen var vi trötta och slitna men glada för att vi klarat det! Alla patienter

undersökta och inget mer grävande i banankartonger! Vi åkte hem till vårt trevliga hotell och

snyggade upp oss (så gott det gick) och sen blev det finmiddag på en restaurang i

Villahermosa där vi bott de senaste dagarna. Det blev buffé med efterrätt och mycket skratt!

Efteråt så tryckte vi in oss (kanske liiiite för många) i en taxi och åkte till en salsaklubb! Där

dansade vi salsa till liveband bokstavligt talat hela natten! Ett perfekt avslut!

14/4 Efter lite för få timmars sömn men med gott humör så tog vi en tur i stan med en ny

kompis till oss. Hon tog oss först med ut på frukost på ett café och sen var planen att vi

skulle åka till en marknad. Vi delade upp oss i två bilar med sen hittade vi aldrig varandra väl

på marknaden! Det var rörigt men kul och sen blev det nästan lite bråttom hem. Hade varit

tråkigt att missa flyget en gång till! Vår reseledare Andrej och vår tolk Aldo körde oss till

flygplatsen, vi åt lite mat tillsammans och bara tog det lugnt och pratade. Sen klev vi på

flyget och när vi kom hem till våra lägenheter var det svårt att riktigt förstå vad vi varit med

om. Men vi kommer aldrig att glömma denna fina resa vi fick tillsammans!